5 כללי זהב של המנהל האפקטיבי

//5 כללי זהב של המנהל האפקטיבי

5 כללי זהב של המנהל האפקטיבי

מנהלים הם עמוד השדרה של כל עסק או ארגון. לכן, הצורך לטפחם איננו מותרות.

ה' החל את דרכו במפעל כפועל ייצור פשוט, התקדם להיות מנהל משמרת ולאחר מכן מנהל קו ייצור, אולם ייצור ולבסוף התמנה למנהל תפעול, וכל זה עם 8 כיתות של השכלה תיכונית. הכל היה 'קטן עליו', פרט לדבר אחד: הוא התקשה לנהל מהנדסים שעבדו תחתיו. כאן הוא הגיע לייעוץ…

 

אז מה כבר יכול ללמוד מנהל מנוסה? לרוב, התפקידים הניהוליים הם תובעניים מאד ודורשים פניות לעבודה שלעתים קרובה ל- 24/7. על מנת שהניהול יהיה אפקטיבי גם לטווח קצר וגם לטווח ארוך, למנהלים צריכה להיות יכולת לראות גם את האסטרטגיה (הסתכלות החוצה), וגם את התפקוד של אנשים בתוך הארגון (הסתכלות פנימה). במלים אחרות, עליהם ללמוד לא להיכנע ללחצים של העשייה היומיומית. מנהלים רבים הלוקחים על עצמם משימות רבות במקביל, וחשים שאינם מספיקים לבצע את כולן. הם עמוסים בעבודה 'עד מעל הראש', ומנסים להתייעל כל הזמן- אך ללא תוצאה, וכתוצאה מכך, מעבירים את זמנם ב'כיבוי שריפות'.  אחד הדברים שפעמים רבות נמצאים 'מעבר ל- scope' של מנהלים הוא דווקא הדבר הקריטי ביותר בניהול: בניית תקשורת ואמון מול הכפופים ומול הממונים. גם ההבנה שיש כשל בתקשורת אינה פותרת את הבעיות מאחר והתקשורת אינה נבנית בן רגע, אלא כתוצאה מחשיבה ונקיטה בפעולות ניהוליות כחלק משגרת היומיום בארגון / עסק.

 

5 כללי זהב להעלאת האפקטיביות הניהולית:

  1. לקבוע זמני חשיבה (אני 1X1 עם עצמי). חשיבות העניין היא לטווח בינוני- ארוך, ואף לעתים לטווח קצר, תכנון ובקרה. את הזמנים הללו יש לקבוע במהלך יום העבודה ולא בלילה ובוודאי לא ביום חופש. כשיש מלא משימות, האפקטיביות יורדת. לפעמים, לא צריך לעשות 'יותר', צריך לעשות 'אחרת'.
  2. להגדיר את הפעולות שרק אני יכול/ה לעשות (לעתים, יש צורך קודם להגדיר את התפקיד כולו).  משהו שמצריך את הידע והניסיון שיש לך- ואין לכפופים לך. לאחר מכן, יש להאציל סמכויות. ואם זה נראה כחלום אחרית הימים, יש לחזור ולבחון את מנגנוני הבקרה על העבודה. מנהל לא אמור לעשות את העבודה! הוא אמור להניע את העובדים לעשות זאת.
  3. יש לזכור כי לא כל המשברים הם משהו שצריך לטפל בו דחוף. קודם חשוב להעריך את כל התמונה, ייתכן ומה שאתה רואה הוא סימפטום למשהו גדול הרבה יותר, וייתכן שמישהו אחר יכול לסייע ולפתור אותה.  לפעמים הדרך הארוכה יותר היא המועדפת ובסופו של דבר מביאה את הפירות מהר יותר.
  4. באופן פרדוכסאלי, היכולת שלנו לטפל במשברים נבנית כתוצאה מפתרון בעיות יומיומיות. לכן, במקרים רבים הפניית משאבים ותשומת לב למניעת משברים עשויה להיות פורייה יותר.
  5. ללמוד להעריך גם את האנשים השונים ממני. האמת היא, שקל לנו מאד להתחבר ולחבב את מי שדומה לנו, מדבר באותו מבטא, רואה את אותם הסרטים וסדרות ריאליטי.הוכח מחקרית שדווקא השונות (diversity) מהווה משאב חשוב לארגונים ועסקים לקבלת החלטות אפקטיביות. אם כולם יהיו דומים, מי בסופו של דבר יתריע על סכנות בדרך? יניע לעשייה? ישאל שאלות?
  6. הדרך הארוכה יכולה להיות עדיפה, כי היא מספקת תהליך, צורה ואיכות- ולא רק תוצאות בכל מחיר. יש מקום לנהלים, כללי עבודה וסטנדרטים, סיסטמטיזציה של נתונים (נתוני לקוחות, נתוני פתרונות) הדרכה והטמעה של דברים עד הסוף. הרבה פעמים, תכנון מדויק ולפרטי פרטים ובקרה מדויקת חוסכים כסף ומאמץ רב.

מקצועיות בניהול מביאה עסקים וארגונים לרמה אחרת- גבוהה יותר- של ביצועים, חוסכת כסף וזמן. אבל החשיבות העיקרית שלה בשיפור משמעותי של החיים בארגון- גם אצל מנהלים מנוסים.

2012-06-20T10:22:41+00:00
Return to Top ▲Return to Top ▲