חושש מפיטורים? תגדיר את זהותך מחדש (מקרה 'טבע')

//חושש מפיטורים? תגדיר את זהותך מחדש (מקרה 'טבע')

חושש מפיטורים? תגדיר את זהותך מחדש (מקרה 'טבע')

הודעה על פיטורים צפויים ב'טבע' היתה צפויה- אבל אף אחד לא יכול היה לדמיין את האיום במספר המפוטרים העצום נכון להיום (14.12). הפיטורים הם מכה קשה מכל הסיבות האפשריות, ולא רק בגלל ה'פרנסה' שלנו שנובעת מהיותנו מועסקים, אלא גם בגלל שהזהות שלנו מוגדרת במידה רבה על ידי השייכות לארגון, לתפקיד הספציפי, למעמד בארגון, ואפילו לסביבה הפיזית של הארגון והתרבות הייחודית שלו. פיטורים הם פרידה ואפילו אפשר לקרוא לה גירושין. לעתים, פרידה ממשהו אהוב ומוערך- או ממשהו קשה ומאיים. לעתים, פרידה שמלווה ברגשות עזים.

אז מה חשוב כל כך לדעת כדי להתמודד נכון עם תהליך הפרידה הזה ועם השלכותיו הרבות?

קודם כל, חשוב לאפשר לעצמכם באמת לעבור את התהליך המורכב הזה. כן, זה בדיוק כמו לסיים קשר רומנטי. תחשבו, תכל'ס הזהות שלנו מוגדרת על ידי עבודה באחוזים ניכרים.

וכמו בגירושין, זהו תהליך עמוס רגשית, ויש בו מנעד שלם של רגשות שונים. הלם קודם כל. לא משנה האם הפיטורים תוקשרו בחברה. כשהדבר הופך לממשי, למכתב על גבי נייר, למשהו סופי. כעס על פירוק החבילה- על כולם. הנהלת החברה, המנהל הישיר, המדינה שלא התערבה, מנהל משאבי אנוש ועוד. אשמה– לא הייתי מספיק טוב, אז פיטרו אותי. רצון לנקום– בכל המוזכרים לעיל. עצבות- כי יש משהו שכבר לא יחזור על עצמו. וחששות, מלא חששות- במקרים קיצוניים, הם הופכים לחרדה– מה יהיה? כיצד אסתדר? כיצד אמצא עבודה אחרת?

מצד אחד, פיטורים כאלה נתפסים כבלתי נמנעים ולכן נחשבים ל'טובים' יותר מאשר פיטורים על בסיס אי התאמה לתפקיד או לארגון, שכן לפחות הדרך לתפקיד הבא לא נראית 'מוחתמת'. אלא שבמצאות הם נחווים לעתים קרובות קשה באותה מידה.

הסיבה לכך היא שהעובד או המנהל המפוטר הוא הצד הפסיבי בתהליך, והוא מרגיש סוג של חוסר אונים. אצל אנשים שפוטרו יותר מפעם אחת בתהליך צמצומים, ניתן להבחין מבחינה בתסמונת פוסט- טראומטית.

ואם הפיטורים לא יתרחשו בסוף (או לפחות לא יתרחשו לגביכם), אז בעצם תהליך הסמי- פרידה הזה יאפשר לכם להסתכל על עולם העבודה בצורה אחרת.

מה כן מומלץ לעשות כדי לעבור את התהליך הזה בכמה שפחות השפעות שליליות ומשקעים נפשיים?

ריכזתי כאן 10 המלצות שיכולות להועיל למפוטרי 'טבע'- כמו גם למפוטרים בכלל.

1. להקדיש זמן לאיסוף הישגים מקצועיים ואישיים. פטנטים, ידע מקצועי רלוונטי- את כולו אפשר לסדר עפ"י מגירות שונות ולארוז. הידע הכתוב הוא סוג של 'חפץ אישי' או 'אובייקט מעבר' בשפה הפסיכולוגית, ותהליך האיסוף יאפשר לצאת לאי וודאות בתחושה של חיזוק ואופטימיות. אלה גם הנכסים התעסוקתיים שאפשר לאחר מכן להפוך ל- Brand חדש.

2. לעבור תהליך של Personal Identity (זהות קריירה אישית) אישי, ללא קשר או תלות בארגון. בפועל, זה אומר לשאול את עצמך מהם ההישגים שלך שהם מעבר לשייכותך הארגונית. מה עשיתם / תעשו בכל מקום אליו תגיעו. למשל, גנרציה של רעיונות, הובלת תהליכי התייעלות, מחקר וכדו'. זוהי הדרך אל עולם העבודה החדש בו כל אחד מאיתנו הוא עסק או ארגון בפני עצמו, בעל זהות משתנה

3. להודות לארגון שהעסיק אתכם. זה דבר הכי קשה ברגעי הכעס! אם נסתכל על 'טבע', מבחוץ נראה שדווקא התרבות הארגונית הבינלאומית היא אחד הנכסים האסטרטגיים שאפשר בהחלט לקחת לכיוונים שונים.

4. להיזכר ברגעים הטובים ובסיפורי הצלחה. חשיבות המצב המנטאלי בתהליכי מעבר היא מכרעת. אדם שמאמין ומדבר בשפה של הצלחות נמצא במצב של זרימה בשפה של הפיכולוגיה החיובית, ומטבע הדברים מצליח יותר. 

5. לשמור את ספר הטלפונים (או רק קובץ אקסל של פרטי קשר) של אנשים שעבדתם איתם בממשק חיובי. סביק להניח שדווקא האנשים האלה יוכלו להיות ערוץ לקבלת התפקיד הבא. קבוצת whatsapp שתומכת ומגדילה את מאגר ההיכרויות והמשרות היא הכלי האולטימטיבי. אל תעבדו לבד.

6. לרענן את הפרופילים ברשתות החברתיות. סביר להניח שכל חברות ההשמה וה- headhunters קוראים עיתונים בדיוק כמוכם, והם ירצו להגיע אליכם כבר עכשיו. רק תצרפו לפרופיל את המייל העדכני ופרטי שלכם.

7. לנצל את פסק הזמן להגשמת חלום- לפחות חלום אחד. זה לא באמת חשוב אם תפוטרו, אבל איך אומרים? חיים רק פעם אחת? החלל שנוצר בהזדהות עם יעדי הארגון יכול בקלות להתמלא עם יעדים אישיים משמעותיים. אפשר גם להגשים חלום של הסבה מקצועית– במקרה הזה, הפיטורים הם ברכה. הכל על הדרך להסבה- תקראו כאן.

8. תפוטרו או לא, עולם העבודה החדש כבר כאן. 'טבע' סימלה את הארגון הגדול, המסודר, הישראלי. ארגוני המחר הם רזים, קטנים ומהירים, וגלובאליים.  

9. לעדכן את המשפחה. חשוב מאד לא להישאר עם החששות לבד. תמיכה של בן/בת זוג חשובה ומשמעותית ביותר, כי ברגע שיישקע אבק אימוי השביתות, חלקכם עשויים למצוא את עצמם לבד. מדובר בדרך כלל אנשי ניהול יחסית בכיר (ניהול זה לא מקצוע, זוכרים?) או מומחי תוכן שלא לכולם יש מקום בשוק.

10. לקבל ייעוץ. ההמלצה הזו רלוונטית המיוחד עבור אנשים שעבדו באותו הארגון שנים רבות. ארגונים רבים מעמידים לרשות העובדים שירותי ליווי למפוטרים (Outplacement), ואם אין אותו, בהחלט אפשר לבקש. משמעות הייעוץ היא גם רכישת כלים חדשים בתחומי הקריירה, הניהול והתקשורת הבינאישית. הכלים הללו יעזרו לכם מאד בעתיד.

 

שלכם, 

יעל אוספובט

 

 

 

 

 

 

 

ארגונים בעלי תרבות ארגונית ייחודית כמו 'טבע'

2017-12-15T01:45:23+00:00
Return to Top ▲Return to Top ▲