האבחון יכול להתבצע במגוון מתודולוגיות ומודלים. הוא מהווה למעשה תמונה עדכנית ודינאמית של מצב הארגון: מבנה, חלוקת סמכויות וכוחות, מיפוי תהליכים, קשרי גומלין עם הסביבה הפנימית והסביבה החיצונית של.
לכל אבחון יש המלצות לביצוע לטווח קצר, בינוני וארוך בארגון, עם מגוון עתידים טובים אופציונליים על בסיסם ניתן לבנות תוכנית עבודה.
יצירתיות שבאבחון היא לפיכך במציאת ה- נקודה האחת והיחידה שאם ניגע בה, התמונה הזו עשויה להשתנות.
מהן הפעולות השכיחות כתוצאה מהאבחון?
- עיצוב או שינוי מבנה ארגוני לצורך התאמתו לחזון, מטרות ולתוכניות העבודה.
- תהליך ליווי מנהלים
- עיצוב תפקידים: אחריות וסמכות, העשרת עיסוקים
- בניית תוכניות הדרכה
- מיומנויות תקשורת, ניהול, אימון, שירות ועוד…
רגע, האם זה יכול להיות גם הפוך? כלומר, קודם עושים התערבות, למשל, ליווי מנהלים או סדנא או שינוי מבני ואחר כך בודקים?
ייתכן. כי כדי להוכיח שאכן חל שינוי מהותי בארגון, כדאי לבצע את האבחון פעמיים, לפני ואחרי. הסתכלות כזו יוצרת ראייה מדויקת יותר של המציאות בתוך הארגון.