העולם החדש של קריירה ב- 2013: דרושים נוסח חבר מביא חבר

דף הבית » בלוג » העולם החדש של קריירה ב- 2013: דרושים נוסח חבר מביא חבר

ודה

העולם החדש של קריירה: דרושים נוסח חבר מביא חבר

חידושי עולם הדרושים- 2013

חיפוש עבודה ומהצד השני גיוס עובדים היה ונשאר מלאכה קשה. אולם, אני לא זוכרת מהפך תפיסתי בסדר גודל כזה מאז שאני בתחום (מסוף 2006). 2013 ממשיכה את המגמות שהתקיימו כבר ב- 2010- 2012, ובנוסף מביאה עמה חידושים רבים עבור כל הצדדים: מגייסים (בעלי עסקים, מנהלים, מחלקות משאבי אנוש / גיוס), מחפשי העבודה, מנהלים ועובדים בכלל.

במאמר הקצר הזה, נסקור את המגמות המשמעותיות ביותר- קיימות וחדשות- וננסה להגיע לתכל'ס- עשה ואל תעשה, בהינתן המגמות הללו.

תחילה, למגמות הקיימות.

תוכנות גיוס הן לא סוד עבור רבים. למי ששומע עליהן בפעם הראשונה, ארחיב. קורות החיים שמגיעים לתיבת דואר אלקטרוני בארגון בדרך כלל יעברו מיון ראשוני ע"י מגייס (בדרך כלל מגייסת). לאחר מכן, הם נסרקים, מקודדים ומאוחסנים במערכת מידע. הם יישלפו משם מתישהו עפ"י פקודה אקטיבית. הפקודה הזו תכלול מלות מפתח מהתחום המקצועי. למשל, מזכירה בכירה- ניהול יומנים, הפקת דו"חות, תיאום פגישות, תואר ראשון (בדרך כלל, B.A). משמעות הדבר היא שכל מלות המפתח של המקצוע חייבים להימצא בקורות החיים. בחברות השמה, קורות החיים נמצאים במאגר שגודלו יכול לנוע בין עשרות אלפי למאות אלפי אנשים!

התייחסות לעובדים כנכס אסטרטגי זו מגמה שנייה, חשובה במיוחד. ארגונים רבים הבינו שעובדים הם לקוחות חשובים עבורם, והם רוצים להיראות אטרקטיביים עבור אותם עובדים עתידיים. מיהם הארגונים הללו? בדרך כלל הם גדולים ('טבע', 'אינטל') או ארגונים קטנים והיי- טקיים, שוב, בדרך כלל, שרוצים לגייס את הטובים ביותר- והתחרות על ה- talent גואה. התחרות הזו הולידה עמודי קריירה שהם למעשה חלון ראווה של הארגון, בו הוא מציג את המשרות הפנויות וקורא למועמדים טובים להגיש מועמדות. כאן, המועמד נדרש בדרך כלל למלא את כל פרטיו האישיים והמקצועיים, ובנוסף להעלות את קורות החיים. אני ממליצה לעבור על עמוד קריירה של ארגון אליו אתם רוצים להגיע! אפשר ללמוד משם המון על תרבותו ולנצל את הידע בקורות החיים ובראיונות עבודה.

שינויי מעמד של מכוני המיון וחברות ההשמה. רבים וטובים ישמחו לשמוע ש'פילת' נמצאת בקשיים. אך מוקדם להספיד! הגישה של המיון הפסיכולוגי תתעדכן ותתחלף. הרגולציה, כמו תמיד, שיחקה תפקיד משמעותי בעניין. לפני כשנה, התקבלה תקנה חדשה המחייבת את מכוני המיון להעביר ל'מתמיינים' את חוות הדעת המלאות שלהם. מכוני המיון נבהלו. רגולציה היתה חשובה גם עבור חברות ההשמה. מעתה, יש לקוות שייאכף 'חוק לשכה פרטית'- החוק אומר שחברת ההשמה חייבת לקבל רישיון לפעילות כ'לשכת עבודה פרטית'. אחת הדרישות להפעלת לשכה כזו היא משרד מסודר. זה כמובן לא אומר שבאופן אוטומטי יופיעו משרות וחברות ההשמה יחלו לדאוג להשמה של כל עובד ועובד באופן אקטיבי.

רשתות חברתיות ובמיוחד LinkedIn החלו להיות כלי חזק בגיוס עובדים. היום, ברור שמי שאין לו כרטיס ברשת הזו מפסיד- ובעתיד יפסיד עוד יותר. למה טוב ה- LinkedIn? קודם כל, למיתוג אישי. בפרופיל האישי ניתן לראות המלצות כתובות עליך כעובד מקצועי וכמנהל, את הדברים העיקריים שהעובד יודע לעשות, וכמובן קורות חיים מפורטים- online.מכך אני יכולה לאתר עובד שמתאים לי מבלי להזדקק לכך שהוא ישלח לי את קורות חייו! המלצה אישית: מי שטרם נרשם ל- LinkedIn או שיש לו פחות מ- 300 חברים, רוצו להשלים פערים! במובנים רבים, עולם הגיוס הולך להתבסס על הרשת. והנה ההוכחות- המגמות החדשות.

על כל התשתית הקיימת הזו, בואו נוסיף את הדברים ה'חמים מהתנור' של 2013: תוכנות 'חבר מביא חבר'Networking אוטומטי. בואו נניח שהמעסיק מפרסם משרה של מנהל תפעול. המעסיק שולח את תיאור המשרה לעובדים שלו תחילה. כל עובד עושה share ברשתות החברתיות בהן הוא חבר- והנה, נניח שיש 100 עובדים שקיבלו בדואר אלקטרוני שלהם משרה והעבירו אותה לכ- 500 חברים כ"א- הגענו לתפוצה מדהימה של 500,000 איש שראו שארגון כך וכך מפרסם משרה כך וכך! הנחה סמויה של יוצרי תוכנות מהסוג הזה היא שאם עובד שנמצא כבר בארגון הינו עובד איכותי, גם חבריו איכותיים לא פחות. מסקנה עבורכם, מחפשי עבודה יקרים: תדאגו להיות מחוברים לאנשים רבים- כדי שתדעו על משרות פנויות לפני כולם.

תוכנות Referral– הפניות עם תגמול. התוכנות נוצרו על רקע התעצמות מגמת 'חבר מביא חבר', ומכיוון שעלות שירותי ההשמה גבוהה מאד, באמצעות התוכנה אפשר להוזיל אותה באופן משמעותי. אז, אנשים נותנים המלצות על אנשים אחרים- וזוכים לתגמול כספי אם בעקבות ההמלצה שלהם המועמד התקבל לארגון. איך עובדת תוכנה כזו? כל נרשם מקבל הוקרות מ'חברים' ברשתות שגם הם רשומים בתוכנה. כאשר צצה משרה קונקרטית, התוכנה פונה לאותם 'חברים'- ומבקשת המלצות עבור אדם ספציפי שעונה לדרישותיה. אגב, התוכנות האלה היו גם קודם. בסביבות 2009 אם אינני טועה יזם בשם אמיר נתן הוציא לשוק את JobWhisper– אך השוק עדיין לא היה מוכן לה. משמעות הדבר היא שעליכם לטפח את הקשרים עם קולגות, ממונים ובטוח עם כפיפים. באינטרנט, המעסיקים כבר יגיעו אליהם לצורך המלצה.

 

אני מקווה שהסקירה הזו וההמלצות יעזרו לכם להגיע למשרת חלומות שלכם.

אני כאן כדי לתת כתף כשצריך.

אולי יעניין אותך

ואם חשבתם שמדובר באנשים סופר מנומסים שיהיו מוכנים לעשות את כל מה שתגידו… זה לא בדיוק ככה. במאמר הזה, האחרון בסדרה, נדבר על הצדדים הפחות מפתים בהעסקת עולים מרוסיה. _____________________________________________…
תגידי, הוא לא יחזור לרוסיה???– כך שאל אותי CTO שהחליט לקבל לעבודה את אלכס, מהנדס אווירונאוטיקה ממוסקבה, שלקח חלק בפרויקטים בינ"ל רבים. אני לא יכולה להבטיח כלום אמרתי. אבל כל…
עד כה, שמנו דגש על תהליכי הגיוס של עולים.   ב- 3 המאמרים הבאים, נסקור את השתלבות העולים בארגונים, ואת הארגונים שמתוכם הם באים. ועכשיו הגיע הזמן להתמודד עם הדברים…

מעניין אתכם לשמוע עוד?