שינויי מזג האוויר (הרגלי הגיוס) הביאו אותי לחשוב

דף הבית » בלוג » שינויי מזג האוויר (הרגלי הגיוס) הביאו אותי לחשוב
 
מדריך לחיפוש עבודה בגיל 40+

לפני כשנה, העברתי סדרת סדנאות לינקדאין ורשתות חברתיות למחפשי עבודה ולמגייסים-  בכל רחבי ארץ. בכל הסדנאות למועמדים שאלתי אותם את השאלה הבאה: 'לדעתכם, כמה אחוזים מתוך כלל הגיוסים נעשים בדרך של 'חבר מביא חבר'?' חכמת ההמונים העלתה את הדבר המעניין הבא: ככל שמתרחקים מתל אביב, כך הכמות המשוערת של הגיוסים עלתה. בקרית שמונה נאמר לי שהיא… 95%.

כששאלתי את המעסיקים באזור הצפון כמה אחוזים מתוך כלל הגיוסים שלהם הם 'חבר מביא חבר', נאמר לי ש…20% לערך, וחבל שכך. הם, דרך אגב, סבורים שככל שמהמתרחקים צפונה כך מצוקת המועמדים הינה גדולה יותר.

 

ובאופן כללי יותר: התעשייה מדווחת על מצוקת כוח אדם מקצועי, ביבי מנסה לעודד ייבוא מוחות מאוקריינה (לפחות, כך לפי העיתונות…) ואלפי אנשים (המצוקה קשה בייחוד בקרב בוגרים טריים ובקרב ותיקים בני 40+) מסתובבים חופשי ללא עבודה??

 

אז איך זה ייתכן?

 

אם הקריירה שלכם חשובה לכם, בואו ונראה כיצד ניתן להסביר את כשל השוק הזה- ובעיקר, כיצד ניתן להתגבר עליו.

 

Stack Overflow הוציאו לאחרונה סקר מגיף של כ- 40 אלף איש מבין גולשי האתר הזה (למי שלא מעודכן, זהו אתר שאלות ותשובות למפתחי תוכנה, ואם אתם נמנים על הקטגוריה הזו, רצוי שתירשמו ותתחילו לקבל הצעות עבודה), ובסקר הזה ציינו מספר טרנדים עולמיים שקשה מאד להתעלם מהם.

הטרנד הראשון, הוא… ללא ספק הגיל. הגיל הממוצע של מתכנת הוא 29 (החציוני אף נמוך יותר), לרובם יש ניסיון שבין 2-10 שנים, מעל 90% מהם גברים, 30% מהם בלבד מצאו עבודה דרך 'חבר מביא חבר' ועוד 17% מצאו עבודה דרך האינטרנט, המשכורות הגבוהות שייכות לבעלי תואר שני במדעי המחשב או בהנדסה, ו- 63% מוכנים לקבל הצעות עבודה תוך כדי עבודה.

הטרנד השני הוא שככל שהמגייסים נמצאים בלינקאין- כך המועמדים הצעירים והמוכשרים (לדעתם) מוצאים להם מקום אחר! מעניין, לא? בסדנאות לינקדאין האחרונות, דיברתי על חיפוש בוליאני למגייסים, דפי נחיתה למחפשי עבודה, Meetup, Facebook, וגם Stack Overflow עצמו, וכו'. בפייסבוק יש מאות קבוצות לחיפוש עבודה! הידעתם? ** התייחסתי לנושא בהרחבה בסדרת המאמרים שלי 'שקוף'.

הטרנד השלישי הוא Hands On. כפי שעולה מהדו"ח, תעשייה לא זקוקה למנהלים גדולים אלא לטכנולוגים (או טכנוקרטים?) שימציאו ויחדשו. לארגן עבודה של כאלה שימציאו במידה מסוימת הרבה יותר קל. אספר לכם למה. כיועצת או מנהלת, אני רואה את הכשלים של המנהלים / עובדים / מתנדבים (טוב, זה גם התפקיד שלי), מתערבת רק כשצריך, מטפלת, סוגרת קצוות. וכשאני מלמדת ניהול, אני תמיד מדגישה שכדי לנהל נכון, יש צורך להתנתק מהעשייה היומיומית, כלומר מה- Hands On. ופה המלכוד משום מי שהתנתק והפך למנהל או לבעל עסק, באופן אוטומטי הופך ל- Overqualified.

 

אז מה ניתן ללמוד מהנתונים הללו?

1.      בואו ניזהר מחוסר הבנה של עולם הגיוס. גם כיום, ישנן הצעות רבות לחייב את המעסיקים להשוות את קבוצת בני 40+ לקבוצות המוחלשות כגון בעלי מוגבלויות או עולים. ייתכן מאד שזה חלק מהפתרון, אבל רק חלק! ארגונים, בייחוד הגדולים, מגיעים מהר מאד ל- 3% בעלי מוגבלויות תוך ספירה של בעלי מוגבלויות שכבר נמצאים 'בפנים'. בהנחה שכל מקבלי הריטלין (15% מתלמידי בתי ספר עפ"י נתוני משרד החינוך) הם לקויי למידה, הספירה עשוייה שלא לאפשר העסקה של בעלי מוגבלויות נוספים שזו בעצם מטרת החוק. לפיכך, בואו נלמד כיצד נעשה וממה מושפע תהליך הגיוס. 

2.      לאמץ דרכים יצירתיות בחיפוש העבודה. וכדי להבין מהו חיפוש עבודה יצירתי, אני נזכרת תמיד בקמפיין של אבישי ביטון Nirit Cohen, Hire Me!. מחפש העבודה הקים אתר אינטרנט וקידם אותו בגוגל עפ"י מילות חיפוש של המקצוע שלו, אינטל (זו החברה בה רצה לעבוד) ונירית כהן- סמנכ"ל משאבי אנוש שם. כך, בכל בוקר שבאינטל פתחו מחשבים, הפרסום היה קופץ. ובסופו של יום, אבישי כהן ככל הנראה עדיין עובד באינטל.
שיטות של היום מוטות הרבה יותר לכיוון של רשתות חברתיות- אבל העקרון דומה: חשיפת גרילה.

3.      לשקול בכובד ראש הסבה מקצועית לתחום תוכנה. לכן, אם אתם בני 45 וזה עתה שוקלים האם ללמוד אנדרואיד, טוב שתחשבו פעמיים. כשאני דנה בסוגית ההסבה המקצועית (אגב, בכל גיל) אני שואלת כך: 'בוא/י נניח שהיתה לך עכשיו עבודה קבועה ומסודרת. האם גם אז היית עושה את הקורס? האם גם אז היית עושה את המעבר?' רוב הפעמים התשובה היא 'ממש לא!! ' עם לא מעט סימני קריאה. ואז אני שואלת: 'אז למה עכשיו כן? מי אמר לך שתצליח/י במקצוע החדש אם את/ה לא מצליח/ה במקצוע שיש לך 1000 שנות ניסיון?'.
מתי ההסבה הזו תצליח ביג טיים? כאשר היא באה ממקום של צורך אישי. כאשר תכנות היתה חלק מהמקצוע 'הקודם', כאשר מהילדות חלמתם על מחשבים, פתרתם חידות הגיון, אתם נמנים על קוראי חדשות על גאג'טים, ו(לא לשכוח) יש לכם כוח לשבת שעות ליד המחשב.

מאחלת לכם בהצלחה בחיפוש העבודה. אל תשכחו להוריד את המדריך לחיפוש העבודה בגיל 40+.

שלכם,

יעל

אולי יעניין אותך

ואם חשבתם שמדובר באנשים סופר מנומסים שיהיו מוכנים לעשות את כל מה שתגידו… זה לא בדיוק ככה. במאמר הזה, האחרון בסדרה, נדבר על הצדדים הפחות מפתים בהעסקת עולים מרוסיה. _____________________________________________…
תגידי, הוא לא יחזור לרוסיה???– כך שאל אותי CTO שהחליט לקבל לעבודה את אלכס, מהנדס אווירונאוטיקה ממוסקבה, שלקח חלק בפרויקטים בינ"ל רבים. אני לא יכולה להבטיח כלום אמרתי. אבל כל…
עד כה, שמנו דגש על תהליכי הגיוס של עולים.   ב- 3 המאמרים הבאים, נסקור את השתלבות העולים בארגונים, ואת הארגונים שמתוכם הם באים. ועכשיו הגיע הזמן להתמודד עם הדברים…

מעניין אתכם לשמוע עוד?