Mobileye או איך לנהל ישיבות

דף הבית » בלוג » Mobileye או איך לנהל ישיבות

כאשר התגברות על השוק הגדול של כניסה לרכב שמשהו מצפצף בו כל הזמן- חגורה שלא חגרתי, רוורס שלא עשיתי נכון, אור שלא כיביתי- התקדמתי לרכב שבו גם נסיעה חלקה לכאורה בכביש מתבררת כסימפוניה.

מזל טוב. ברכב שלך מותקנת מערכת מוביליי.

למי שלא מכיר: המערכת מתריעה בפני אי שמירת מרחק. כלומר, כאשר תתקרבו לרכב שלפניכם וזמן ההתנגשות המשוערת בהינתן מהירויות של שתי המכוניות קטן מ- 0.5 שניות, המערכת תשמיע צפצוף.

ג'יימס סורוביצקי בספרו 'חכמת ההמונים' מתייחס לנושא יעילות של שימוש במערכות שדומות למוביליי. כידוע, שונות בין נהגים מקשה מאד על תיאום התנועה בכבישים. יש כאלה שמעדיפים לנסוע לאט, יש כאלה ש'מזגזגים' ויש שעוברים (חלילה, זה לא אצלנו, לא ראיתי דבר כזה אף פעם…) על המהירות המותרת. סורוביצקי מספר על ניסוי שבו הנהגים הוחלפו ברובוטים. כך, כל המכוניות נעו במהירות זהה וקבועה. במפתיע, הנהגים הגיעו ליעדם מהר יותר. ובניסויי אמת, כאשר פה ושם הופיעו נהגים שעקפו וכתוצאה מכך הגבירו את המהירות שלהם, נוצרו פקקי תנועה.

כלומר, דווקא תנועה איטית ומסודרת גורמת לנו להגיע לתוצאות טובות יותר!

בואו נראה עכשיו את ההשלכות של הניסוי הזה על החיים שלנו (בהנחה שהתנהגות אנושית היא טיפל'ה מורכבת מתנועת מכוניות).

בעבודה של פסי הייצור הענקיים של מפעלי המאה ה- 20 מהירות עבודה לא אחידה יכלה לגרום לפגיעה במוצרים. עד היום, תורות ניהול שונות (גולדראט, 'המטרה') מדברות על התמודדות עם 'החוליה החלשה' בייצור שמורידה באופן דרסטי את קצב העבודה. גאוני מחשבים שהקדימו את זמנם 'תוקעים' לעתים את העבודה בארגון משום שאף אחד אחר לא מסוגל להדביק את קו המחשבה שלהם.

אולם, הארגונים של ימינו בנויים כך שהאנשים אינם מסוגלים לנוע בקצב אחיד. יתרה מזו, כאשר מדובר ב- Agile, העבודה נעשית בקצב שונה ע"י אנשים שונים תוך שאיפה לחבר את הפאזל למוצר שלם בתחנות השונות בדרך.

ובכל זאת, באינטראקציות אנושיות חובה לשמור על קצב אחיד ועל סדר השלבים בהם תתקבל החלטה בארגון. בואו נדבר על המקום הכואב, עם טונה בזבוזי זמן- הישיבות.

המתכון להצלחה

·         להבין מה מטרת הישיבה. אם מטרת הישיבה לקבל החלטה על… רצוי כלל לא לקיים אותה. ההחלטה בקווים כלליים אמורה להיות ברורה לחלוטין לכולם עוד הרבה לפני שהישיבה החלה. במקרה הזה, צריך לכתת רגליים 'אחד אחד' אל כל אחד מהמשתתפים ולהבין את עמדתם, ולנסות לשכנע. לכל הפחות, המשתתפים צריכים לדעת על מה הולכים באמת לדבר.

·         להבין מיהו הגורם שיקבל החלטות בישיבה (הגורם המשפיע ביותר). אין ספק שאם הגורם הזה לא נמצא בארגון, אין שום טעם לקיים את הישיבה. למשל, אנחנו הולכים לקבל החלטה על מקום יום העיון הבא ולהשוות בין המקומות השונים כאשר איננו יודעים את התקציב שהוקצה ליום הזה. את הישיבה הזו, לא נקיים ללא מנהל כספים.

·         מיהם הגורמים שאתם 'עוקפים אותם בסיבוב'.

·         מהן סגנון התנהלות הדומיננטי של כל אחד מהמשתתפים. צריך לזכור ש- P יעביר את השלבים בצורה מהירה יותר, ו- A בצורה איטית יותר, וכך נוצרת אשלייה של 'חוסר הבנה'.

·         מהי התרבות הארגונית בארגון / מחלקה. חבר (מנכ"ל בארגון עסקי) סיפר לי שקיים ישיבת עבודה עם מנכ"לית עמותה. לדבריו, בישיבה כולם הסכימו עם כולם, אף אחד לא התווכח, והנושא לא זז מילימטר.

·         מהם הקונפליקטים שיכולים להיווצר במהלך הישיבה. באחד הארגונים המשפחתיים, ראיתי 'live' את הקונפליקט בין המייסד (אבא) לבנו. זהו קונפליקט 'מובנה' שניתן לצפות שיתעורר. קונפליקטים הם כמו 'תאונות דרכים' קטנות, הן חוסמות את עורק התנועה הראשי וגורמות לדחייה בזמן ולסטייה מהנושא העיקרי.

·         חשוב לזכור ולומר למשתתפים, שהישיבה מסתיימת בזמן שבו היא אמורה להסתיים. אם לא התקבלו החלטות, זמן מה לפני הסוף צריך לעצור, לעדכן את המשתתפים כי הזמן הולך ואוזל, נקודות ההסכמה הם כך וכך, ונקודות אי ההסכמה הם כך וכך- ולחשוב על כיצד ניתן לפתור אותן. עצם האמירה הזו מביאה את המשתתפים לנקודות השקה משותפות.

אין לי ספק שהכנה מתאימה ואיסוף מידע יצליח לגרום לכם להזיז את הישיבה לכיוון הרצוי לכם.

אולי יעניין אותך

ידוע שמעל 65% מהעובדים מחפשים עבודה תוך כדי עבודה. להיחשב עם הרוב- ייתכן וזה מחמיא. יש לכך מגוון יתרונות חשובים: רצף תעסוקתי וכלכלי, יתרון במשא ומתן מול ארגונים שפונים אליך…
לא סוד שהמשבר הבריאותי הנוכחי גורם למשבר תעסוקתי עמוק, בין השאר כי הזהות התעסוקתית, כלומר, הקריירה שבנינו בעמל רב מתוך אמונה ש"העבודה היא חיינו" או במלים של פרויד, החיים שלנו…
חבר טוב סיפר לי שפעם ראשונה הוא לחץ את היד למנהל הישיר שלו אחרי 4 שנות עבודה משותפת. בישראל, כנראה בגלל המרחקים הקצרים שלנו, אנחנו מאחור. אבל הודות למשבר הקורונה,…

מעניין אתכם לשמוע עוד?