הרגלים רעים בניהול- הדרכה ניהולית מהתפקיד הראשון!

דף הבית » בלוג » הרגלים רעים בניהול- הדרכה ניהולית מהתפקיד הראשון!

הדרכת מנהל בתפקיד ראשון היא משימה חשובה ביותר. כי בתפקיד ראשון המנהל הוא 'כחומר ביד היוצר'- והיוצר הוא הארגון. אם נצליח לשווק להם 'תורה ניהולית סדורה'- נצליח לטפח ולשמר אותם טוב יותר.

במאמר, אדון בהשפעת 'הרגלים ניהוליים רעים' על ההתפתחות הניהולית.

__________________________________

זה קרה בקיץ- זה כל פעם קורה בקיץ… שאני רושמת את ילדיי המקסימים לחוגי שחייה. כל שנה, לאותם מורים שמלמדים בבריכה הקטנה לידינו. אך הפעם… הפעם עשיתי טעות, חשבתי על טובתי האישית (כן, וגם על זה אפשר לכתוב מאמר…) ורשמתי את בני הצעיר שכישוריו הספורטיביים אינם מוטלים בספק- למורה אחרת.

ואז החלו להופיע סימני שאלה. בשונה מהמורים שלימדו את שאר ילדיי, המורה הזו ביקשה שלפני השיעור הילדים לא ישהו בבריכה, אלא יבואו יבשים 'שלא יהיה לשם קר, חלילה'. בשיעור החמישי בערך הבנתי שהם יושבים על שפת הבריכה יותר מידי זמן, ולמעשה לומדים שחייה 'בהתכתבות' או יותר נכון ע"י 'טוב משמע אוזניי ממראה עיניי', בעצם, בלי לשחות ובלי לתרגל. בשיעור השביעי, ניגשתי למורה של בני ואמרתי לה 'תקשיבי, הוא לא בכיוון!' וביקשתי שתלמד אותו פרטנית… טוב, בטח הבנתם ש… זכיתי להקשבה.

גם בשיעור ה- 12 הילד לא הצליח לסנכרן בין תנועת ידיים לתנועת רגליים. כלומר, הוא המשיך לשחות בדיוק כמו שהוא שחה לפני שרשמתי אותו לחוג שחייה.

__________________________________

 

תופעה דומה מתרחשת יום- יום, שעה- שעה בניהול.

מנהלים רוכשים ומורישים הלאה הרגלים רעים- ולאחר מכן מאד מאד קשה לתקן אותם!

מנהלת צעירה בכפר נוער טענה באוזניי שהיא רוצה לגייס כמה מדריכי חוגים שיהיו מכילים יותר, 'טיפוליים' יותר . אמרתי לה שעליה להכין את עצמה שאיכות החוגים תרד. מה??? היא התרוממה בכיסא. למה? הרגלים רעים, אמרתי.  מדריך גמיש הוא לא בהכרח מדריך טוב! זה תלוי באוכלוסיית הילדים, עד כמה הם צריכים גבולות, עד כמה הגמישות באה 'על חשבון'- ועוד.

מנהל צעיר בחברת תקשורת התלונן על כך שהעובדים לא באמת נשמעים לו. חלק לא באים, חלק חולים וכן הלאה. מאד קשה לאסוף אותם למשימה, ואם אגיד להם שיש משהו גיבוש- יאכלו אותי! איך אתה רואה את הניהול שלך- שאלתי. אהה, בוודאי! אני מנהל ממש טוב! מסתכל לעובדים בגובה העיניים. את יודעת, דור ה- Y… במציאות של וועד עובדים, זו יכולה להיות מלכודת שממנה פשוט אין יציאה.

 ועוד דוגמה, ממנהלת לא ממש צעירה במפעל תעשייתי. היא התמודדה ללא הצלחה עם עובדים 'ג'ברים' שפשוט ניצלו את טוב ליבה והתייחסו אליה כאילו היא עובדת אצלם, ולא הפוך. לצערינו, במקרה הזה לא נותר אלא לפטר את העובדים- וחבל, כי עלות ההכשרה של עובדים חדשים היתה גבוהה מאד.

אז מהי המשמעות של הרגלים רעים בניהול?

  • הדברים נעשים בחוסר יעילות. כמו בשחייה, עושים הרבה תנועות- אך התוצאה היא חוסר התקדמות.
  • המון המון (!) זמן מתבזבז על למידה של דברים 'ברומו של עולם' מבלי לגעת ביסודות הפשוטים והנגישים.
  • תסכול מתמיד

בין ההרגלים הרעים הנוספים:

  • דאגת יתר שיוצרת בקרה מתמדת ומיותרת
  • עבודה של 24/8 או 25/7, שתוצאתה עייפות החומר
  • גיוס של עובדים 'לא זה' ופיטורים תכופים
  • אי יכולת או אי רצון לקחת אחריות על הנעשה, חיפוש אשמים

איך מתמודדים עם הרגלים רעים של מנהלים?

הדרכה ניהולית ערכית בסיסית, רצוי בשלבים הראשונים של תפקידי ניהול תפתור חלק ניכר מהבעיות הללו.

בין נושאי ההדרכה:

  1. מטרות ויעדים מצמיחים
  2. תיאום ציפיות מול עובדים וכלי בקרה בניהול, משוב והערכה
  3. טיפוסים של מנהלים- וכמובן התמודדויות נכונות לכל טיפוס
  4. גיוס ופיטורים- היבטים משפטיים, טכניים ואנושיים 
  5. מיומנויות תקשורת מעצימה וגם מיקרו- מיומנויות שיח, כגון שאילת שאלות מקדמות
  6. קבלת החלטות אינטואיטיביות
  7. התפתחות קריירה של עובדים ומנהלים- כן, גם מנהלים זקוקים לקריירה! ניהול כישרון.
  8. פוליטיקה נבונה.

 

לקביעת פגישה לא מחייבת על כוס קפה,

יעל – 052-5205514    |    yael@odp.co.il

 

 

כשאני קונה מוצר או שירות, עליי להחליט עד כמה חשוב לי

אולי יעניין אותך

ואם חשבתם שמדובר באנשים סופר מנומסים שיהיו מוכנים לעשות את כל מה שתגידו… זה לא בדיוק ככה. במאמר הזה, האחרון בסדרה, נדבר על הצדדים הפחות מפתים בהעסקת עולים מרוסיה. _____________________________________________…
תגידי, הוא לא יחזור לרוסיה???– כך שאל אותי CTO שהחליט לקבל לעבודה את אלכס, מהנדס אווירונאוטיקה ממוסקבה, שלקח חלק בפרויקטים בינ"ל רבים. אני לא יכולה להבטיח כלום אמרתי. אבל כל…
עד כה, שמנו דגש על תהליכי הגיוס של עולים.   ב- 3 המאמרים הבאים, נסקור את השתלבות העולים בארגונים, ואת הארגונים שמתוכם הם באים. ועכשיו הגיע הזמן להתמודד עם הדברים…

מעניין אתכם לשמוע עוד?